21.02.2012 11:49:59
Chytrý telefon: Koupit či nekoupit?
Stále více lidí si kupuje takzvané chytré telefony (či tablety), tráví spoustu času používáním mobilních aplikací a procházením internetu z mobilního zařízení. Obrovským způsobem tak roste prostor pro jakoukoliv mobilní propagaci. Proč? Protože uživatelé těchto zařízení neustále hledí na displej a mobil se tak v podstatě stává jejich absolutně věrným partnerem. Proto by neměli prodejci v žádném případě čekat a využít tento potenciál pro propagaci produktů.
Mobilní marketing je velmi širokou a pestrou oblastí, která je schopna využívat nové technologie velmi kreativním způsobem. Většina marketérů jej zařazuje do svého rejstříku hlavně ve spojení s realizací spotřebitelských soutěží, kde umožňuje rychlejší komunikaci se spotřebitelem, výhry na týdenní bázi, okamžité zasílání kódů z výrobku po nákupu a další možnosti. Druhou částí u nás běžné praxe je šíření reklamních sms přes mobilní operátory nebo jejich zasílání na čísla z vlastní databáze zákazníků. Ten první případ je spíše lepší náhrada pošty, ten druhý ještě neumožňuje takovou segmentaci, aby nebyl používán jen jako další médium a to už vůbec nemluvíme o nevhodném využívání telefonních čísel. Vlastně jen ten poslední uvedený, tedy práce s vlastní databází, není masovým marketingem a přitom mobilní marketing je velmi dobrý nástroj pro komunikaci a poskytování relevantních informací na které je zákazník připraven a které mu mohou (!) v určité situaci pomáhat.

1. Čeho jsou schopni samotní operátoři?
Marketéři mobilům stale ještě příliš nevěří a když je chtějí začlenit do svého mixu, přidávají je jako další medium.Vymluvit zadavatelům tuto chybu může být někdy dost těžké, protože tato oblast nedisponuje daty o které by se mohli opřít – například sledovanost TV.
Je zarážející, že v Čechách mají relativně nízký response rate, přibližně kolem 4% a v zahraničí 30% a více. Jak je to možné? Podle reklamních specialistů je to tím, že u nás tato komunikace není příliš využívána v projektech, kde značka je schopna nabídnou právě relevantní informace, které uživatel ocení a s nimi je pak schopen přijmout i reklamní sdělení. Nikoli však naopak. Podstatnou roli ale mohou zahrát právě mobilní operátoři, tedy ti, kteří disponují obrovskou databázi potencionálních zákazníků. Netřeba připomínat, že se bavíme o číslech v řádech miliónů.
1.1 Reklamní SMS
Reklamní „esemeska“ se zasílá na základě aktuálního výskytu spotřebitele. Operátoři tak dávají možnost oslovit cílovou skupinu zákazníků přímo v místě nebo v okolí provozovny formou reklamních SMS. Reklamní SMS zasílané na základě aktuálního výskytu spotřebitele jsou zvlášť vhodné v případech, kdy je potřeba vyvolat okamžitou odezvu na nabídku (akce, slevy apod.) v okolí provozovny nebo při motivaci další návštěvy.

1.2 Kombinace reklamní SMS a MMS
Nabídka vhodná pro ty, kteří nabízí své služby či produkty jen lokálně v jistém městě a potřebují oslovit nabídkou jen omezenou cílovou skupinu. Operátoři tak osloví obyvatele onoho města, sdělení rozešle v čase, který zákazníkovi bude nejvíce vyhovovat. Rklamu zašlou vybrané cílové skupině z databáze vlastních zákazníků jako SMS nebo MMS. Je možnost kombinování textů s obrázky a detailně popsat produkty na internetových stránkách v mobilu, které má spotřebitel k dispozici zdarma.
1.3 Mobilní pop-up
Své zákazníky může například firma oslovit prostřednictvím aktualizované první položky v menu SIM karty na dobu jednoho měsíce, kdy text SMS vyskočí příjemci sdělení na mobilním telefonu. A co je v tomto bodě hlavní? Oslovený respondent může okamžitě reagovat na reklamní sdělení.
"Hlavní výhodou mobilní reklamy je zejména kombinace příznivé ceny a přesného zacílení. Zadavatelé inzerce tak mají jistotu, že se informace k adresátovi opravdu dostane. K popularitě mobilní reklamy přispívá také zjednodušení a zrychlení ovládání mobilních telefonů při vyhledávání informací." (TEREZA HUBIČKOVÁ, manažerka prodeje reklamy O2 pro ČTK, 5.2.2012)


2. Reklama prostřednictvím mobilních operátorů a intervence reklamních agentur
Základní otázka tak zní, čeho jsou dnes reklamní agentury v tomto směru schopny? Výše zmíněný marketingový způsob je prudce se rozvíjející oblastí marketingu firem, kdy je využíváno mobilních technologií k propagaci výrobků a služeb a k dotváření image firmy. Ano, to víme a samozřejmě si to dobře uvědomují i reklamní agentury, které chtějí zákonitě být prostředníkem mezi objednavatelem a operátorem. Cílovou skupinou je téměř přes 8 milionů uživatelů mobilních telefonů v ČR. Jak jsme si řekli, jde především o využití SMS a MMS zpráv se zvláštní sazbou - pro pořádání spotřebitelských soutěží, informování zákazníků prostřednictvím telefonu a odměňování zákazníků pomocí kreditu na telefon a nabídkou log, obrázků a melodií.
Jaké služby mohou objednavateli „reklamky“ poskytnout? „Jsou to výherní soutěže, věrnostní soutěže zaměřené na zlepšení image firmy či propagaci výrobku a služby, informační služby, kdy zákazník může získat potřebnou informaci ihned prostřednictvím SMS, přípravu speciální reklamní kampaně odpovídající specifikům způsobu používání vyhledávače z mobilu, reklamu Click-to-Call (možnost volání přímo z hledání). V případě omezené provozní doby telefonní linky reklamu upraví tak, aby se telefonní číslo zobrazovalo jen ve zvolený čas, jsou schopny vytvořit aplikaci pro iPhone nebo Android, ve vyhledávání podpoří umístění grafické reklamy v jiných aplikacích, dokáží sledovat návštěvnost a výkon mobilního webu a jeho propagace dokáží vyhodnocovat obdobně jako klasickou návštěvnost webu. Ovšem co je podstatné? Dokáží reklamu i odděleně zacílit na jednotlivé platformy (Android, iPhone, iPod, iPad, Palm webOS) a jednotlivé operátory (Vodafone, T-Mobile, Telefónica O2).“ (DANIELA MATULKOVÁ, PhoMedia.cz, 5.2. 2012)
Vše také závisí na tom, jak dovedou reklamní agentury spolupracovat s jednotlivými operátory.
Agentury samozřejmě využijí všechny páky, aby objednavateli vyšly maximálně vstříc. Když připravují kampaň, hlavním bodem přípravy je samotná péče o zákazníky a snaha usnadnit jim jejich vlastní život, nikoliv objednavatelův. Reklama musí obsahovat individuální prvky, které jsou zacíleny konkrétně na každého uživatele jednotlivě, což je hlavní deviza mobilních telefonů.
Musí pamatovat na dostatečnou míru lokalizace a nabízet zákazníkovi řešení jeho problému v dostatečné blízkosti jeho bydliště. Vůbec nejdůležitějším bodem je však správné načasování komunikace. Důležité je oslovit marketingovou komunikací každého unikátně, se snadným řešení jeho problémů a ve správnou dobu – poté může objednavatel reklamy čekat patřičný úspěch.

Bilance uplynulých let ukazují, že příjmy tuzemských operátorů z mobilní reklamy progresivně stoupaly. Zisk se zvýšil až o polovinu a pohyboval se v desítkách milionů korun. Největšímu zájmu ze strany inzerentů se těšily kampaně prostřednictvím SMS. Vedle SMS rostl zájem o reklamu prostřednictvím MMS.
Navíc je třeba vzít v úvahu to, že mobilní telefon je z větší míry jediné médium, kde si zobrazenou reklamu sami vybíráme (mimo mobilní internet), oproti vysílaným televizním reklamám, hraným radio spotům nebo nakoupeným prostorům v tištěných denících. Hlavně samotná reklama poté v mobilním telefonu zůstává tak dlouho, jak chce samotný uživatel.
Nejdůležitějším momentem ale zůstávají formy distribuce informací o produktu. Ty jsou u mobilního obsahu vždy tím nejdůležitějším bodem celého projektu, jelikož dostat informaci (nebo aplikaci) ke koncovému zákazníkovi je to nejdůležitější.
Cílem je samozřejmě dostat produkt (službu) do lidského povědomí a paměti mobilního telefonu. Zákazníkům je ale nutné nabídnout obsah, který budou sami vyžadovat. Bude pro ně bud užitečný nebo zábavný. A to si také všechny reklamní agentury dobře uvědomují a podle toho pracují.
Poslední otázkou zůstává, jak se bude mobilní reklama (a je jedno jestli za pomoci samotných operátorů nebo s intervencí reklamní agentury) vyvíjet? Podle prodejních čísel jednotlivých operátorů to vypadá, že budou zisky z tohoto druhu reklamy stále stoupat a tedy lze předpokládat, že reklama bude stále úspěšnější a dstupnější. Dobrá zpráva pro objednavatele, operátory, „reklamky“, špatná pak pro uživatele. Ale o tom zase jindy.

SEZNAM ZDROJŮ
www.ceskenoviny.cz
www.ihned.cz
www.internetprovsechny.cz
www.letemsvetemapplem.cz
www.mediaguru.cz
www.o2.cz
www.t-mobile.cz
www.vodafone.cz

autor www.vaclavprokupek.cz @  
0 Komentáře:
přidat komentář
<< domů
 
O autorovi

Jméno: Václav Prokůpek
 poslat vzkaz autorovi

Aktuální články
Archiv
Odkazy
Vyhledávání google
Google
 
Web This Blog

© 2006 Ing. Václav Prokůpek, Ph.D. | Blogger Templates by GeckoandFly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Learn how to make money online.



TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se