26.01.2012 15:12:37
Jedna z mála dobrých investic nyní brzdí konstruktivní kreativitu
Privatizace Škody Auto byla jedna z mála, která v České republice vyšla. Nyní se ale zdá, že německý investor brzdí v rozletu českým konstrukérům.Vedení koncernu Volkswagen spustilo velký tlak na Škodu Auto. Prohlásilo, že vybavení škodovek musí být chudší než výbava volkswagenů. Zákazníci z celé Evropy totiž začali dávat přednost levnějším škodovkám se stejnou výbavou, jako mají dražší volkswageny. Bylo by nošením dříví do lesa říkat, že škodovky požívají stejně hodnotných materiálů a dílenského zpracování jako vozy VW.
Mladoboleslavská automobilka žel pod tlakem zavedla už první tři omezení. V octavii s poloautomatickou klimatizací tak nebude chladicí box, do rychlé Fabie RS se nebudou montovat xenonová světla a v superbech už řidiči nenajdou značkové deštníky. Koncern vysvětluje ochuzení základní výbavy snahou o větší rozlišení značek. Bohužel, na vrub české, „lidovější“ škodovky.

Podle Rudolfa Dreithalera z tiskového oddělení firmy však do nové generace Fabie RS nebyla xenonová světla montována nikdy. Oproti předchozí generaci nabízí nový model moderní projektorové halogenové světlomety s natáčením a přední mlhové světlomety s takzvanou corner funkcí, které fungují podobným způsobem jako xenonové - pro rozptyl světla nevyužívají klasické odrazové plochy, ale projektorové čočky. Navíc jsou doplněny o modul zajišťující natáčení světelného zdroje do stran v závislosti na natočení volantu. Nová Fabia RS prý navíc může mít, snad z milosti, i LED světla pro denní svícení. Dreithaler zároveň popřel, že by měly zmizet z výbavy superbu deštníky.

Je pravda, že Škoda v Německu od 1. ledna ještě dále zatraktivní ceny u některých modelů a že v této souvislosti upraví rozsahy výbav. To je podle Dreithalera zcela běžný a léty osvědčený postup produktového managementu v automobilovém průmyslu. Zájemce o škodovku má ale štěstí. Většina zmiňovaných prvků výbavy prý nadále zůstane dostupná jako výbava na přání. Nutno ale podotknout, že v případě, že si do vašeho vozu necháte namontovat určitý výbavový prvek navíc, zaplatíte řádově o několik tisíc korun více, než kdyby tam měl být nainstalovaný sériově.

Samotní němečtí dealeři Škody si na chybějící luxusní doplňky už stěžují. Marně hlásají, že prodeje škodovek klesnou. Není přeci možné, aby si spotřebitel změn nevšiml. Tvrdí, že nekonkurují volkswagenům jako takovým, nýbrž francouzským značkám Peugeot či Renault včetně Dacie. Pravda, české dealery chybějící deštník nejspíše trápit nebude, ale kdo ví. Škoda Auto tyto připomínky účastníků zaznamenala na kongresu prodejců v německé Postupimi.

Problém určité kanibalizace se v koncernu VW řeší od doby, kdy se škodovka a seaty dostaly na kvalitativní úroveň německých vozů. Nový superb dokonce dostal v několika německých recenzích lepší známku než dražší „vlajkové lodě“ VW Passat nebo Audi A6.

Začátek „přibržďování“ rozletu škodovek je však navýsost úsměvný. Šéfa koncernu VW Martina Winterkorna, čtouc si renomovaný, německý, motoristický časopis naštvalo, že český superb kombi vyhrál srovnávací test nad passatem. Resumé bylo, že superb nabízí, jak se říká, více muziky za méně peněz. Proti ikoně volkswagenistů má doopravdy lepší a luxusnější výbavu a větší prostor.

Podobně se na kolbišti koncernových modelů střetla Fabia s Polem. Zákazníci proto místo dražších, designově výraznějších volkswagenů kupují levnější škodovky. Podle odhadů Centra automobilového výzkumu Duisburgské univerzity tak přichází koncern VW o půl miliardy eur ročně. A to nemůže Volkswagen Škodě Auto zapomenout. Přitom, výnosy Škody Auto jdou z velké části opět do Volkswagenu. Winterkorn navíc nabubřele dodává, že češi přeci nemohou nabízet fabii s lepší palubní deskou, než má polo. Český spotřebitel a snad každý český patriot při tomto prohlášení rudne zlobou. Winterkorn navíc zaťal českému, škodováckému, motoristickému povědomí další ránu. "Budeme skutečně muset Škodě utáhnout opratě. Přeji jim úspěch, ale nemůžeme se sami oslabovat," dodal.

Podle Rudolfa Dreithalera se mladoboleslavská automobilka plánuje v dalších letech modelově rozvíjet. Na autosalonu v Paříži Škoda úspěšně představila několik novinek a naznačila, jakým směrem se bude značka dále ubírat. Škoda dynamicky roste na trzích v Evropě i na důležitých trzích v Indii, Rusku a v Číně.

Je smutnou pravdou, že s politikou koncernu Volkswagen nemůžeme nic dělat a jediné, co nám zbývá je, že pokud si vybereme Škodu a určitý prvek výbavy, budeme muset krutě zaplatit. Bylo by ale dobré říci, že pokud by v počátku devadesátých let Volkswagen škodovku nezprivatizoval, jezdili bychom ještě dnes v mírně upraveném favoritu.

Ing. Václav Prokůpek, Ph.D.
autor Václav Prokůpek, blog.investujeme.cz @  
0 Komentáře:
přidat komentář
<< domů
 
O autorovi

Jméno: Václav Prokůpek
 poslat vzkaz autorovi

Aktuální články
Archiv
Odkazy
Vyhledávání google
Google
 
Web This Blog

© 2006 Ing. Václav Prokůpek, Ph.D. | Blogger Templates by GeckoandFly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Learn how to make money online.



TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se